تبلیغات
اندکی صبر سحر نزدیک است... - مطالب هفته دوم شهریور 1388
 
اندکی صبر سحر نزدیک است...
گویند کریم است و گنه می بخشد......گیرم که ببخشد زخجالت چه کنم
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : ahmad motaleby
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
صلوات برای سلامتی وتعجیل در فرج آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)







شیعه آنلاین: مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاء شخصی که دچار بیماری قند (دیابت) بوده اما طبق نظر پزشکان می‌بایست حتما روزانه حداقل دو وعده آب بنوشد اینچنین پاسخ دادند.

اینجانب به بیماری قند مبتلا هستم، در ماه مبارک رمضان طبق دستور پزشک داروها را می‌شود پیش از سحر و بعد از افطار استفاده کرد اما سفارش می‌کنند که تا پیش از ظهر یا در طول روز دو لیوان آب مصرف شود.

آیا می‌توان در چنین صورتی روزه‌دار بود یا خیر؟ در معنا می‌شود این موقعیت دیابت را با کثیرالعطش مطابق نمود. همانطور که می‌توان به اندازه رفع خطر آب مصرف کرد، بنا بر دستور پزشک حاضر متدین دو لیوان آب مصرف نمود و روزه‌دار بود؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

در فرض مرقوم اگر نوشیدن آب در روز برای شما ضروری باشد می‌توانید بنوشید لکن روزه باطل می‌گردد و نسبت به روزه ماه رمضان در صورتیکه عذر شما تا ماه رمضان بعد استمرار داشته باشد قضای روزه هم برای شما واجب نیست و فقط برای هر روز باید یک کفاره بپردازید.

حضرت آیت‌الله محمدتقی بهجت:

خیر، این مورد با کثیرالعطش فرق دارد، و اگر باید در طول روز آب بخورد مریض است و نمی تواند روزه بگیرد.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

در فرض مذکور چنانچه از گفته پزشک خوف ضرر برای شما حاصل شده است روزه بر شما واجب نیست و اگر تا سال دیگر به همین جهت نتوانستید روزه را قضا نمائید دیگر بر شما قضا واجب نیست و فقط بابت هر روز 750 گرم گندم به فقیر بدهید.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

روزه بنحو مذکور باطل است و میزان این است که اگر شما تشخیص دهید روزه برایتان ضرر دارد یعنی احتمال عقلانی ضرر بدهید، بطوریکه برایتان خوف حاصل بشود و این حالت در تمام سال ادامه داشته باشد، روزه واجب نیست و قضا هم ندارد، فقط برای هر روز 750 گرم گندم یا جو یا آرد به مستحق غیر سید بدهید و نمی‌توان مبتلا به دیابت را به ذی العطاش مقایسه نمود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

در فرض سؤال، اگر روزه گرفتن ضرر داشته باشد آشامیدن آب اشکال ندارد و روزه وی صحیح نیست و حکم کثیرالعطش را ندارد.

حضرت آیت‌الله مبشر کاشانی:

در ماه مبارک رمضان دیابتی و کثیرالعطش می‌توانند به اندازه و قدری که از مریض شدن یا شدت مرض جلوگیری کند آب بیاشامند و روزه آنها صحیح است، لکن چنانچه در طول سال بدون آشامیدن آب بتوانند روزه بگیرند و روزه گرفتن بر ایشان مضر نباشد بنابر احتیاط باید قضا نمایند و چنانچه حال جسمانی آنها در طول سال یکسان باشد، قضاء رمضان برایشان واجب نیست.

حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی:

روزه وی صحیح نیست و حکم ذکر شده مربوط به کسی است که به طور ناگهانی تشنه می‌شود و عمل تشنگی برای وی مقدور نیست نه برای کثیرالعطش.


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

اگر روزه‌دار به اندازه‌ای تشنه شود که طاقت تحمل آنرا ندارد و یا ترس بیماری و تلف شدن داشته باشد می‌تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد ولی روزه او باطل می‌شود.

ولی اگر ماه رمضان باشد باید بقیه روز را امساک کند و چنانچه عذر وی تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد، قضا ندارد ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کند.

نوع مطلب : ماه رمضان روزه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
نگارش یافته توسط شهاب مرادی
ماه مبارک رمضان ناب ترین فرصت عبادت و رفاقت با خداست.

چند پیام در خصوص اعمال مستحب دریافت کردم وبه خواست عزیزان (فعلا،تا شرح بیشتر)، اهم عبادت های مستحب ماه مبارک رمضان را برمبنای توصیه رسول خدا (ص) واهل بیت علیهم السلام تقدیم میکنم:

1. بسیاری تلاوت قرآن
2. افزودن بر تعداد نمازهای مستحب
3. بسیاری استغفار
4. بسیاری دعا و مناجات (دعاهایی مثل افتتاح ،ابو حمزه و جوشن کبیر و ...)
5. ذکر
6. صله رحم
7. احترام به بزرگتر (واقروا کبارکم)
8. مهربانی با کوچکتر(وارحموا صغارکم)
9. شب زنده داری خصوصا بیداری درسحر، خوردن سحری(سحوری)
10. افطاری دادن
11. بسیاری انفاق و صدقه دادن
12. زیارت سیدالشهدا
13. عمره
14. اعتکاف
15. خوش اخلاقی


نوع مطلب : ماه رمضان روزه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه 12 شهریور 1388
سوره بقره، آیات 185-183
یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم لعلكم تتقون.(183) ایاما معدودات فمن كان منكم مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر و على الذین یطیقونه فدیة طعام مسكین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لكم ان كنتم تعلمون.(184) شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان فمن شهد منكم الشهر فلیصمه و من كان مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر یرید الله بكم الیسر و لا یرید بكم العسر و لتكملوا العدة و لتكبروا الله على ما هدیكم و لعلكم تشكرون.(185)


ترجمه آیات
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید(183).
و این روزهائى چند است پس هر كس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما كسانى كه به هیچ وجه نمى‏توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یك مسكین طعام دهند و اگر كسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینكه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل كردن دارید(184).
و آن ایام كوتاه ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتى از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر كس این ماه را درك كرد باید روزه‏اش بگیرد و هر كس مریض و یا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى دیگر بگیرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اینست كه عده سى روزه ماه را تكمیل كرده باشید و خدا را در برابر اینكه هدایتتان كرد تكبیر گفته و شاید شكرگزارى كرده باشید(185).

نوع مطلب : ماه رمضان روزه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
ربنای اول، سوره آل عمران از سوره های مدنی - آیه شماره 8
متن عربی :
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
ترجمه فارسی :
بارالها ، دل های ما را به باطل میل مده پس از آنكه به حق هدایت فرمودی ، و به ما از لطف خویش اجر كامل عطا فرما كه همانا تویی بخشنده بی عوض و منت .
ترجمه انگلیسی:
lord, do not cause our hearts to swerve after you have guided us. grant us your mercy. you are the embracing giver.

ربنای دوم، سوره مومنون از سوره های مكی - آیه شماره 109
متن عربی :
إِنَّهُ كَانَ فَرِیقٌ مِّنْ عِبَادِی یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ
ترجمه فارسی:
زیرا شمایید كه چون طایفه ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می كردند بارالها ما به تو ایمان آوردیم ، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما كه تو بهترین مهربانان هستی .
ترجمه انگلیسی:
among my worshipers there were a party who said: "lord, we believed. forgive us and have mercy on us: you are the best of the merciful."
ربنای سوم، سوره كهف از سوره های مكی - آیه شماره 10
متن عربی :
إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
ترجمه فارسی :
آنگاه‌ كه آن جوانان كهف ( از بیم دشمن ) در غار كوه پنهان شدند از درگاه خدا مسئلت كردند بارالها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیله رشد و هدایتی كامل مهیا ساز .
ترجمه انگلیسی :
when the youths sought refuge in the cave, they said: 'lord give us from your mercy and furnish us with rectitude in our affair
ربنای چهارم ، سوره بقره از سوره های مدنی - آیه 250
متن عربی :
وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ
ترجمه فارسی :
چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشكریان او آمدند از خدا خواستند كه بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شكست كافران یاری فرما .
ترجمه انگلیسی:
when they appeared to goliath and his soldiers, they said: 'lord, pour upon us patience. make us firm of foot and give us victory against the nation of unbelievers
مناجات در مثنوی افشاری...
و اما مناجاتی كه استاد شجریان در مثنوی افشاری می خوانند نیز برای گوش های روزه دار در هنگام افطار كاملا آشنا و صمیمی است . این قطعه با اشعار محمدجلال الدین رومی ( مولانا ) و از مثنوی معنوی می باشد .
این دهــان بستی دهــانی باز شـــد
كـو خـورنده‌ی لــقمـه های راز شـــد
لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی كن شـــتاب
گـر تــو این انبان ز نـان خــالی كـــنی
پـر زگـــوهــــر هـــای اجــــلالی كـــنی
طــفل جـان از شـیر شــیطان بــاز كن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلك انـــباز كــن
چند خوردی چرب و شیرین از طـعــام
امـــتحـــان كــن چـــند روزی با صــیام
چــند شــب ها خواب را گشتی اسیر
یــك شـــبی بــیدار شــو دولـــت بـگیر
مثنوی معنوی - مولوی


نوع مطلب : ماه رمضان روزه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
در " ترجمان القرآن جرجانی " شب قدر ، شب اندازه کردن کارها ذکر شده است . صاحب " کشاف اصطلاحات الفنون " گوید : شب قدر ، شبی است با عزت و شرف که هر که در آن طاعت کند عزیز و مشرف گردد .

در " التفهیم بیرونی " آمده است : " واندر ماه رمضان لیله القدر است ، آنک جلالت او راه به دهه پسین جویند و نیز گفتند به طاقهای این دهه ." لیله القدر شبی مهم و سرنوشت ساز است .شب نزول رحمت و برکات الهی و تعیین سرنوشت ابدی انسانهاست و درخصوص اهمیت این شب گفتنی است که از صدر اسلام واز عهد رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) رسم بر آن بوده است که شبهای قدر را " احیا " بگیرند و تا سپیده دم به آداب مخصوص آن منجمله دعا و نماز و استغفار بپردازند .

در فضیلت شب قدر آمده است شبی بهتر زا هزار ماه " لیله القدر خیر من الف شهر " و به احتمال قوی این شب ارجمند یکی از شبهای نوزدهم ، بیست ویکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است .

در آیه نخست سوره مبارکه " قدر " نیز تصریح شده است به آن که قرآن کریم در شب قدر نازل شده است : " انا انزلنا فی لیله القدر " در " تفسیر ابولفتح رازی " پیرامون شب قدر آمده است : شب تقدیر است و فصل احکام و تقدیر قضایا آنچه خواهد بودن در سال از اجال و ارزاق واقسام همه در این شب کنند و گفتند قوله " فی لیله مبارکه " هم این شب است و ...

سخن در باب لیله القدر ( شب قدر ) بسیار است و در کتب تفاسیر درباره کیفیت و نزول رحمت و برکت در این شب استثنایی احادیث و روایات بسیار قابل تاملی ذکر شده است واما در نگاه شاعران سخن سنج مسلمان که میراث داران و پاسداران حریم فرهنگ و معارف عالیه اسلامی هستند ، حکایت شب قدر حکایتی بس شگفت و تفکر برانگیزی است .

حکایتی که با زبان عرفان و تعابیر رمزگونه ، مخاطب را به این شب بزرگ و اسرار آمیز رهنمون می کند .این اشعار که بر اساس آیات ، احادیث و روایات سروده شده است همچون بارقه های آسمانی بر دل و جان شیفتگان می تابد و ظلمت درون را به انوار الهی روشن می سازد .


حکیم رودکی سمرقندی :

شب عاشقت لیله القدر است
چون تو بیرون کنی رخ از جلبیت


منوچهری دامغانی :

با رنگ و نگار جنت العدنی
با نور و ضیاء لیله القدری


شیخ اجل سعدی شیرازی :

تورا قدر اگر کس نداند چه غم
شب قدر را می ندانند هم


خواجه حافظ شیرازی :

شب قدر است و طی شد نامه هجر
سلام فیه حتی مطلع الفجر




عارفان درباره شب قدر گفته اند که این شب ، شبی است که سالکان را به تجلی خاص مشرف گرداند تا بدان تجلی قدر و مرتبه خود را نسبت با محبوب بشناسند و آن وقت ابتدای وصول سالک باشد یعنی جمع و مقام اهل کمال در معرفت :

در شب قدر قدر خود را دان
روز در معرفت سخن میران


افطار " روزه گشودن " :

افطار در لغت به معنای روزه گشودن است و زمان روزه گشودن هنگامی است که شرع مقرر نموده است . زمان و سفره افطار دارای معنویت خاصی است و از روحانیت و صفای مخصوصی برخوردار است و به راستی گرد آمدن به سر سفره افطار دارای حال وهوای دلپذیری است که حکایت از رحمت بی منتهای پروردگار رحمان دارد .

یکی از سفارشهای مهم اسلامی دستگیری از مستمندان و محرومان است و دیگر سفارش مهم این دین آسمانی " صله رحم " و برقراری روابط صمیمانه با اقوام و نزدیکان است که بسیار مستحب شمرده شده است ، بدین ترتیب " افطاری دادن " در ماه مبارک رمضان آیت دیگری بر رحمت بی پایان خداوند رحیم است که موجب نزدیکی دلها و استواری پیوندها می گردد .

این سنت حسنه همچنین در ابعاد اجتماعی نمایانگر روح همنوایی با مستضعفان و مددکاری از محرومان می باشد .لحظه شیرین افطار کردن که همراه با آداب و ذکر و مناجات است ، در کلام سخنوران ادب پارسی نیز از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است .تا بدانجا که در برخی سروده ها از آن در قالب تغزل یاد شده است شاعر در توصیف زیباترین لحظات زندگی از این مفهوم استفاده نموده است :


کلیم کاشانی :

خمار باده در چشمم سیه کرده عالم را
بیا ساقی که وقت شام باید روزه واکردن


خاقانی شروانی :

اشک چشمم در دهان افتد گه افطار از آنک
جزکه آب گرم پستی نگذرد از نای من


ملاطغرا :

غم روزه برمن بسی بارکرد
چو ساغر به می باید افطار کرد

شیخ اجل سعدی شیرازی :

بگفت ای فلان ترک آزار کن
یک امشب به نزد من افطار کن


نوع مطلب : ماه رمضان روزه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()


( کل صفحات : 12 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی